Post terbaru

Friday, October 28, 2011

Mini Stream


Kombat fikrah ini bukan medan untuk berkasar. Kombat ini perlu kebijakan dan keteguhan. Tapi kalau dikasari, kena bersedia. Tak semua orang mudah menerima pendapat "mini stream". Sudah sunnatullah, pejuang kebenaran terdahulu pendapatnya mini stream di tengah-tengah pendapat mainstream masyarakat.

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang ada di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (kepada Allah)”

Surah Al An’am, 6:116

Banyak lagi dalil Al-Quran yang menyebutkan tentang golongan 'kebanyakan' tersebut. Saya cuma quote satu supaya mudah ingat.

Memang sudah Rasulullah sebutkan golongan Ghuraba' (yang terasing). Bilangannya sedikit. Tak pernah sebanyak yang menentangnya.

Dalam riwayat al-Imam Ahmad, Nabi s.a.w bersabda:

“Beruntunglah golongan ghuraba` (yang asing atau pelik)”. Ditanya baginda: “Siapakah mereka yang ghuraba itu wahai Rasulullah?”. Jawab baginda: “Golongan yang soleh dalam kalangan ramai yang jahat, yang menentang mereka lebih ramai daripada yang mentaati mereka”. (dinilai sahih oleh Ahmad Shakir).

 Maka, ini perkara pertama yang kita kena set dalam fikiran. Jadilah orang sedikit yang bijak. Bukan sedikit tapi kasar pulak tu. Rendah hatilah dengan Allah, letakkan pergantungan hanya pada Dia.

Ummu Iffah
10:51 malam
Hulu Langat

5 comments:

  1. Subahanallah ! This is good ukhti ! Keep it up ! :) Mashaallah the words are simple and nice. I can understand it easily :)

    ReplyDelete
  2. Ohh..yes good good you can understand.. :)

    ReplyDelete
  3. baru nak berkasar, hehe.o.k la lemah lembut.keep short and precise.all d best !

    ReplyDelete
  4. Bismillah alhamdulillah... true.. everything had been told in the holy quran.. it already written in the line of history.. way back from the 25 prophet nominated by Allah.. the "ministreamers" had always face difficulties.. im attract to it

    ReplyDelete
  5. Salam ukhuwah ukhti... alhamdulillah bru jumpa this blog, so nice.. alhamdulillah...
    seriusly ana tertarik dgn img dn design yg nt tampilkan.. kalau x keberatan boleh x ana belajar dr nt?

    ReplyDelete